استغفرالله الذی لا اله الا هو الحی القیوم، الرحمن الرحیم، بدیع
السموات و الارض، من جمیع ظلمی و جرمی و اسرافی علی نفسی و اتوب و الیه.
آمین یا رب العالمین
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام زمان
(عجّل الله تعالى فرجه الشّریف) فرمود: بر شما واجب است و به سود شما خواهد بود که
معتقد باشید بر این که ما اهل بیت رسالت، محور و اساس امور، پیشویان
هدایت و خلیفه خداوند متعال در زمین هستیم.
مطالب بایگانی شده
سلام بر کفشهای کهنهات که مایه کرامت شیعهاند. سلام بر عبای پر وصلهات که سبب شرافت شیعهاند. سلام بر دستهای پینه بستهات که بوسه گاه ملائک مقرّب خداست...
ابو وائل گوید: امیرالمؤمنین(ع) به پسرش حسین(ع) نگریست و فرمود: «این پسرم سرور است، همان گونه که رسول خدا(ص) او را سرور نامید، دیری نمی پاید که خدا مردی از دودمان او را ظاهر می سازد که همنام پیامبرتان است و در هیئت ظاهر و خلق و خوی شبیه آن حضرت. او به هنگامی که مردم در غفلتند و حق رانده شده و ستم آشکار گشته، [از پرده غیب] به درآید... آسمانیان از ظهورش شادمان می شوند... او زمین را آکنده از عدل و داد سازد، همان گونه که از ستم و بیداد پر شده باشد.»(1)
در شکل درون دینی، با استناد به برخی آیات قرآنی سعی می شود هرگونه محدود کردن آزادی ها منافی با دین معرّفی شود. و در شکل برون دینی نیز از سه منظر متفاوت به پرسش فوق نظر شده، و سعی می شود با تکیه بر مختار بودن انسان، اومانیسم و انسان محوری، و مسئولیّت گریزی و حق خواهی انسان در عصر مدرنیته چنین وانمود شود که دین حقّ تحدید آزادی ها را ندارد، و اساساً باید دین را به گونه ای تفسیر کرد که در برابر آزادی قرار نگیرد.
بدون تردید رسیدن به سعادت دنیا و آخرت و حیات طیبه انسانی آرزوی مشترک تمامی انسان ها است که ریشه در نهاد و فطرت آنان دارد. در این راستا زنان و مردان هر کدام جایگاه و نقش خاص خود را دارند که در صورت ایفای نقش و رسالت واقعی و درست خود غرض خلقت را حاصل می کنند. و عاشروهن بالمعروف(سوره نساء آیه 19)
اشاره: در این مقاله از رشتة تعلقات و آشناییهای ایرانیان با علی(ع) همچون، مدارا در اخذ خراج از ایرانیان ـ چه در زمان پیامبر(ص) که به یمن گسیل شد و گروهی از ایرانیان در آنجا مقیم بودند و چه در زمان خلافت خویش ـ خونخواهی آن حضرت از هرمزان ایرانی، اجرای عدالت در تقسیم بیتالمال میان عرب و عجم و از جمله ایرانیان در زمان خلافت، حمایت ایرانیان از علی(ع) در جنگ جمل سخن رفته است.
نظام ولایی یا حکومت دینی به نظامی گفته می شود که هماهنگ با تعالیم دینی و بر اساس"دین" باشد و دست کم در هیچ زمینه ای با آموزه هایی دینی ناسازگار نباشد. اما نظام پادشاهی به نظامی گفته می شود که که یک نفر به عنوان پادشاه یا ملکه در رأس حکومت باشد.