سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ایمان آن است که راستى را بر گزینى که به زیان تو بود بر دروغى که تو را سود دهد ، و گفتارت بر کردارت نیفزاید و چون از دیگرى سخن گویى ترس از خدا در دلت آید . [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----345050---
بازدید امروز: ----0-----
بازدید دیروز: ----2-----
جستجو:
Image and video hosting by TinyPic
  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من

  • پارسی بلاگ

    هفته آخر فروردین - شب هجران

  • لوگوی وبلاگ
    هفته آخر فروردین - شب هجران

    استغفرالله الذی لا اله الا هو الحی القیوم، الرحمن الرحیم، بدیع السموات و الارض، من جمیع ظلمی و جرمی و اسرافی علی نفسی و اتوب و الیه.

    آمین یا رب العالمین

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    امام زمان (عجّل الله تعالى فرجه الشّریف) فرمود:
    بر شما واجب است و به سود شما خواهد بود که معتقد باشید بر این که ما اهل بیت رسالت، محور و اساس امور، پیشویان هدایت و خلیفه خداوند متعال در زمین هستیم.
    مطالب بایگانی شده

    لوکوی دوستان من


  • چرا تعدد زوجات برای مرد جایز، ولی برای زن جایز نیست؟
    نویسنده: یک دوست دوشنبه 87/1/26 ساعت 11:32 صبح


     سوال:
    چرا مردان می توانند زن های متعدد داشته باشند، ولی بر زنان داشتن شوهران متعدد حرام است؟
     پاسخ:

    با بررسی وضع محیط های مختلف قبل از اسلام به این نتیجه می‏رسیم که تعدد زوجات، بدون این که ضابطه و محدوده ای داشته باشد امر عادی بوده و از ابتکارات اسلام نیست، بلکه اسلام آن را در چارچوب ضرورت‏های زندگی انسان محدود ساخته و برای آن قیود و شرایط سنگینی قرار داده است.
    قوانین اسلام براساس نیازهای واقعی بشر است، وقتی مصلحت تمام جامعه درنظر گرفته شود و احساسات را به کنار بگذاریم، فلسفه تعدد زوجات روشن می‏شود. هیچ کس نمی‏تواند انکار کند که مردان در حوادث گوناگون زندگی، بیش از زنان در خطر مرگ قرار دارند و در جنگ‏ها و حوادث دیگر، قربانیان اصلی را آنها تشکیل می‏دهند.
    نیز نمی‏توان انکار کرد که بقای غریزه جنسی مردان از زنان طولانی‏تر است؛ زیرا اکثر زنان در سن معینی، آمادگی جنسی خود را از دست می‏دهند، در حالی که در مردان چنین نیست.
    همچنین زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتی از دوران حاملگی، عملاً ممنوعیت آمیزش دارند، در حالی که در مردان این ممنوعیت وجود ندارد.
    از همه گذشته زنانی هستند که به علل گوناگونی همسران خود را از دست می‏دهند و اگر تعدد زوجات نباشد، آنها باید برای همیشه بدون همسر باقی بمانند.
    با درنظر گرفتن این واقعیت‏ها در این گونه موارد (که تعادل میان مرد و زن به هم می‏خورد) ناچاریم یکی از راه های زیر را انتخاب کنیم:
    أ. مردان تنها به یک همسر در همه موارد قناعت کنند و زنان بیوه تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند و تمام نیازهای فطری و خواسته‏های درونی و احساسی خود را سرکوب کنند.
    ب. مردان فقط دارای یک همسر قانونی باشند، ولی روابط آزاد و نامشروع جنسی را با زنانی که بی شوهر مانده‏اند، به شکل معشوقه برقرار سازند.
    ج. کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند و از نظر جسمی و مالی و اخلاقی مشکلی برای آنها ایجاد نمی‏شود، نیز قدرت بر اجرای کامل عدالت میان همسران و فرزندان دارند، به آنها اجازه داده شود که بیش از یک همسر انتخاب کنند.
    حال اگر بخواهیم راه اوّل را انتخاب کنیم، باید گذشته از مشکلات اجتماعی که به وجود می‏آید، با فطرت و غرایز و نیازهای روحی و جسمی بشر به مبارزه برخیزیم. همچنین عواطف و احساسات این گونه زنان را نادیده بگیریم، اما این مبارزه‏ای است که پیروزی در آن نیست. به فرض که این طرح عملی شود، جنبه‏های غیر انسانی آن بر هیچ کس پوشیده نیست.
    تعدد همسر را در موارد ضرورت نباید تنها از نگاه همسر اوّل مورد بررسی قرار داد، بلکه از دریچه چشم همسر دوم و مصالح و مقتضیات اجتماعی نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد. آنها که مشکلات همسر اوّل را در صورت تعدد زوجات عنوان می‏کنند، کسانی هستند که یک مسئله سه زاویه‏ای را تنها از یک زاویه نگاه می‏کنند؛ زیرا تعدد همسر هم از زاویه دید مرد و هم از زاویه دید همسر اوّل، نیز از زاویه دید همسر دوم باید مطالعه شود، آن گاه با توجه به مصلحت مجموع در این باره قضاوت کنیم.
    اگر راه دوم را انتخاب کنیم، باید فحشا را به رسمیت بشناسیم. تازه زنانی که به عنوان معشوقه مورد بهره برداری جنسی قرار می‏گیرند، نه تأمین دارند و نه آینده‏ای؛ چنان که شخصیت آنها پایمال شده است. اینها اموری نیست که انسان آگاه آن را تجویز کند.
    بنابراین، تنها راه سوم می‏ماند که هم به خواسته‏های فطری و نیازهای غریزی زنان پاسخ مثبت داده شود و هم از عواقب شوم فحشا و نابسامانی زندگی این دسته از زنان جلوگیری شود و جامعه از گرداب گناه بیرون آید.[1]
    راز کاستی عاطفه و احساسات در جوامع غربی و پناه بردن آنان به حیوانات با ابراز محبت به آنان همین است، نه حس قوی عاطفه بشری آنها. آنان که بشریت را چنان از دم تیغ گذرانده و با وحشیانه ترین راه‏ها انسان های مظلوم را می‏کشند تا ثروت و سرمایه‏های آنان را به یغما ببرند، چه بویی از عاطفه برده‏اند!
    اما این که چرا چند شوهری برای زنان مجاز نیست؟ در پاسخ می گوییم:
    1. این خلاف طبیعت و روحیات زن است؛ زیرا از نظر روان شناسی تفاوتی اساسی بین ساختار روانی و گرایش‏ها و عواطف زن و مرد وجود دارد. روان‏شناسان معتقداند که زنان به طور طبیعی "تک شوهرگرا" هستند و فطرتا از تنوع همسر گریزانند و خواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفی و عملی یک مرداند و تنوع گرایی در زنان نوعی بیماری است. ولی مردان ذاتا تنوع گرا و "چند زن‏گرا" هستند و چنان که می‏دانید احکام اسلام همه متناسب با نیازهای واقعی و ویژگی‏ها و خصلت‏های ذاتی انسان‏ها وضع گردیده است.[2]
    2. بدین وسیله بهداشت و سلامت نسل به خطر می‏افتد.
    3. شناخت انساب و تمیز آنها از بین خواهد رفت و یکی از پیامدهای آن ازبین رفتن عواطف خانوادگی و عدم تمایل به تکثیر نسل و زاد و ولد، خواهد بود؛ چون به حسب طبع هر کس فرزند خودش را دوست داشته و برای او سرمایه گذاری می‏کند، اما در قبال کسی که انتسابش به وی مشکوک است، بلکه اصلا معلوم نیست از کیست؟ بی گانه بوده و تعهدی نسبت به او ندارد و از درون نیز چنین انگیزش و تمایلی وجود ندارد. [3]
    اینها برخی از مصالح وحکمت هایی است که اسلام بر اساس آن تعدد زوجات (چند همسری) رابرای مردان مجاز شمرده، ولی چند شوهری زنان را جایز ندانسته است.
    ------------------------------------------------
    [1] ر.ک: مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج‏3، ص 256 - 260؛ مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج ‏19، ص 357 – 361؛ تفسیر المیزان، ج‏4، ص 319.
    [2] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج ‏19، ص 302.
    [3] برای مطالعه بیشتر، ر.ک: مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام؛ جوادی آملی، عبدالله، زن در آیینه جلال و جمال؛ طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ج 4.


    نظر شما راجع به این مطلب  ()


  • کاشف رمز DNA: سی سال بیخدا بودم، اکنون به وجود خدا اعتقاد دارم
    نویسنده: یک دوست دوشنبه 87/1/26 ساعت 11:30 صبح

    دکتر فرانسیس کولینز یکی از بزرگترین متخصصان ژنتیک در دنیا که هشت سال قبل به همراه Craig Venter توانسته بود رمزهای DNA را کشف کند به وجود خدا ایمان آورد!
    کولینز 56 ساله در مصاحبه با تایمز گفت: سی سال آته ئیست بودم. اما اکنون به وجود خدا اعتقاد دارم.
    وی افزود: در مورد وجود خدا یک زیرساخت واقعی وجود دارد و علم انسان را به خدا نزدیکتر هم می کند.
    این دانشمند مشهور آمریکایی با ذکر اینکه به معجزات و فرشتگان اعتقاد دارد افزود: " هنگامی که در آزمایشگاه مشغول کار بودم خدا را حس می کردم. قطعا قدرتی بالاتر از ما هست و من به آن اعتقاد دارم. کشف رمز دی.ان. آ مرا به خدا اندکی نزدیکتر کرد. بارها دیده ام بیمارانی را که از درمان درمانده اند. علم از علاج آنها قطع امید کرده بود. اما دیدم که آنها به صورت معجزه وار به زندگی برگشته اند. این کار خداست"
    به گزارش روزنامه وطن دکتر کولینز که اعتقاد دارد کشف رمز ژن باعث اعطای یک فرصت به وی برای شناخت خدا بوده است اضافه کرد: " هنگامی که به یک کشف مهم می رسید لحظات زیبایی را تجربه می کنید. چرا که درباره آن موضوع تحقیق کرده و به آن رسیده اید. چیزی که من کشف کرده بودم طوری بود که تا بحال هیچ انسانی آنرا کشف نکرده بود.در حالی که خدا هر زمان آنرا می داند!"
    دو محقق معروف با کشف رمز DNA علم را وارد گستره وسیعتری کردند. اهمیت این اکتشاف به حدی بود که بیل کلینتون و تونی بلر به طور همزمان آنرا به تمام دنیا اعلام کرده بودند.


    نظر شما راجع به این مطلب  ()


  • رشدی، ویسترگارد، ویلدرز؛ نفر بعدی هم هست اگر ...
    نویسنده: یک دوست دوشنبه 87/1/26 ساعت 11:27 صبح

    هنگامی که سال ها پیش امام خمینی، حکم قتل سلمان رشدی را به سبب نگارش کتاب آیات شیطانی صادر کرد، شاید کمتر کسی اهمیت این حکم را به خوبی درک می کرد و احتمالاً از همین روی بود که عده ای در داخل نیز به این حکم امام مظنون بودند.

     اما این حکم تا به امروز از سوی مسلمانان اجرا نشد و ولایتمدارانی همچون ابومازح نیز که مصمم به اجرای آن شدند، به شهادت نائل گشته و از اجرای آن  بازماندند و در این میان نیز کسانی که خود انگیزه ای برای اجرای حکم نداشتند و دوست داشتند پشت سنگرها خدمت! کنند، موسساتی را تأسیس کرده و برای مجری حکم سلمان رشدی جوایزی تعیین کردند. البته افرادی هر چند بسیار معدود از جمله عطاالله مهاجرانی پیدا می شدند که از طریقی دیگر پاسخ سلمان رشدی را دادند و در جواب کتابش، کتابی نگاشتند.

     

     معطل ماندن حکم سلمان رشدی به همین منوال ادامه می یافت و حتی در برهه هایی که فضا برای هفت تیرکش ها کمی مساعدتر می شد، شبهه هایی نیز بر آن وارد می شد از این قبیل که این حکم در زمان امام بوده و اکنون نظر رهبر انقلاب چنین نیست؛ تا از این طریق به کلی قید چنین حکمی زده شود و سلمان بیچاره نیز بعد از حدود 20 سال که شمشیر را بالای سر خود می بیند، زندگی خود را ادامه دهد اما این بار آسوده.

    اما شاید اولین باری که بعد از مدت ها فراموشی، بار دیگر حکم امام در مورد سلمان رشدی به یادها رجوع کرد، در ماجرای توهین به پیامبر بود از سوی "کورت ویستر گارد" کاریکاتوریست توهین کننده به پیامبر اسلام؛ که شاید این اقدام هماهنگ غرب در مواجهه با اسلام محکی بود برای سنجش میزان واکنش های مسلمانان به این توهین.

     

     این بار نیز حکم قتل کاریکاتوریست دانمارکی صادر شد و باز هم این حکم مسکوت ماند تا حدس غربی ها درست از آب دربیاید که مسلمانان آنقدرها هم که شلوغش می کنند، نیستند و بعد از کمی داد و فریاد به خانه های خود رفته و شتری را که دیده اند، نادیده می انگارند.

     اما بالاخره پس از مدت ها کش و قوس خیرت ویلدرز سیاستمدار راستگرای هلندی فیلم جنجالی خود-فتنه- در توهین به قرآن را در اینترنت منتشر کرد و نشان داد که برای توهین به اسلام و قرآن و مسلمانان مصمم تر از مسلمانان است برای دفاع از اسلام.

     هر چند این فیلم از سوی اغلب مجامع بین المللی از قبیل سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، سازمان کنفرانس اسلامی و همچنین دولت هلند و دانمارک! و ... محکوم شده است اما نگاهی به بیانیه های صادر شده از سوی این مجامع و گفته های رجال سیاسی یاد شده، لطایف جالبی را با خود به همراه دارد.

                  ویلدرز

     سخنان «بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه خود مبنی بر اینکه هیچ چیز تحریک به خشونت! و کینه توزی! را توجیه نمی‌کند، سخنان «پییر شتگ مولر» وزیر خارجه دانمارک در خصوص پخش فیلم ضد اسلامی که آن را اقدامی غیرمنصفانه و عاملی برای ایجاد تنش در جهان دانسته است، همچنین سخنان نخست وزیر هلند که این فیلم را موضع دولت هلند ندانسته است و ... همگی پیش از آنکه در مذمت توهین به یک مذهب و عقیده بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان باشد، از ترس واکنش مسلمانان بیان شده است. 

     شرکت اینترنتی "لایو لیک " که میزبانی فیلم ضد اسلامی "فتنه" ساخته نماینده دست راستی پارلمان هلند را به عهده داشت نیز اعلام کرده است که به دلیل «ترس از خطرهائی که متوجه کارکنان این موسسه است»، فیلم موهن و ضد اسلامی مذکور را از روی "سایت مرکزی" خود بر داشته است.

     لذا گفته های بالا همگی ناشی از این است که تنها چیزی که غرب غارتگر را از توهین به مقدسات یک و نیم میلیارد مسلمان باز می دارد، تنها واکنشی در خور به این اقدامات است تا بر اساس شرع مقدس خود، عامل سبّ قرآن و سبّ نبی را به مجازات در خور خود که همان «قتل»  است برساند.

     سخن آخر: مسلماً اگر حکم امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) در خصوص سلمان رشدی از سوی یک و نیم میلیارد مسلمان بر روی زمین نمی ماند، دیگر شاهد ظهور ویسترگاردها و ویلدرزها نبودیم و این سرچشمه گنداب توهین به دین اسلام خشکانده می شد.

     نکته آخر: «رشدی، ویسترگارد، ویلدرز»؛ نفر بعدی هم هست اگر حکم رشدی ها اجرا نگردد.


    نظر شما راجع به این مطلب  ()


  • چرا نوآوری، چرا شکوفایی در سال 87؟
    نویسنده: یک دوست یکشنبه 87/1/18 ساعت 9:35 صبح

     زیرکی و تدبیر از مشخصه های بارز آیت الله خامنه ای ، رهبر معظم ایران اسلامی است که دوست و دشمن بر آن اتفاق نظر دارند
    در پی سنت نامگذاری سالهای شمسی در ابتدای هر سال توسط رهبری ، ایشان بر اساس شرایط روز و اولویتهای نظام به این سنت عمل کرده اند . اما سوال اساسی این است که چرا " نوآوری و شکوفایی " زینت بخش سال 87 شده است ؟
    حرکت در جهت تحقق ایران 1404 و سند بیست ساله اقتضا می کند تا برای رسیدن به مقام نخست علمی ، اقتصادی ، فرهنگی و ... در سطح منطقه خاورمیانه پیشرفتهای جهشی را تجربه کنیم و این مهم بدون نوآوری و ابتکار ممکن نیست ، چراکه روشن است سایر کشورهای منطقه بیکار و راکد ننشسته اند که ما بخواهیم با روشهای معمول و جاری گوی سبقت را از آنها ربوده و جایگاه منطقه ای خود را تثبیت کنیم
    لذا رهبر هوشمند انقلاب در فاصله 15 سال مانده به افق ترسیم شده تغییر فاز ، از تبیین و ترسیم استراتژی به مرحله اجرای طرحهای ابتکاری و حرکتهای جهشی را در ابتدای سال جدید کلید زده و ملت ایران را به سوی قله های افتخار رهنمون گردند
    در باب انتخاب نام شکوفایی برای سال 87 نیز به نظر می رسد که به دنبال سه سال اجرای دقیق فرامین رهبری معظم توسط دولت مکتبی دکتر احمدی نژاد و سرمایه گذاری بخشهای مختلف نظام در این راستا ، با کارهایی همچون کاهش نرخ سود بانکها ، راه اندازی مکانیزم مشخصی در جهت پرداخت سود سهام عدالت به اقشار آسیب پذیر جامعه ، کنترل مصرف سوخت با استفاده از سهمیه بندی مواد سوختی ، ایجاد نشاط اقتصادی برای واحدهای تولیدی و گسترش قابل ملاحظه صادرات غیر نفتی ، توسعه بنگاههای زودبازده و کوچک اقتصادی ، حمایتهای همه جانبه از طرحهای تحقیقاتی و علمی در سطوح مختلف که دستاوردهای هسته ای و نانوتکنولوژی و پزشکی اعلام شده در سه سال گذشته بخش کوچکی از یک حرکت گسترده می باشد ، ساخت و سازهای وسیع در سراسر کشور با تفویض اختیارات به استانداران ، نتایج گرانبهای سفرهای استانی دولت دکتر احمدی نژاد ، ایجاد زمینه فکری مناسب برای کشورهای منطقه و دنیا برای پذیرش جایگاه جدید و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در معادلات بین المللی پس از پیروزی هسته ای ، پیروزی در لبنان و فلسطین ، همگرایی منطقه ای با دولتهای ترکیه و افغانستان و عراق و کشورهای آسیای میانه و پاکستان و تا حدودی با کشورهای عرب حاشیه خلیج همیشه فارس ، اتحاد راهبردی با روسیه در جهت برنامه های درازمدت منطقه ای و جهانی ، عقد قراردادهای کلان مالی در جهت تامین سوخت مورد نیاز کشورهایی همچون چین ، سوئیس ، پاکستان ، اتریش و ... ، به حاشیه بردن سیاستهای احمقانه دولت بوش و فراهم نمودن شرایط لازم جهت برقراری نوع جدیدی از تعاملات با دولت آینده در ایلات متحده بر اساس احترام متقابل و به محاق فروبردن سیاستهای دولت صهیونیست در مهار ایران اسلامی و صدها کار دیگر که زمینه سازی برای رسیدن به آن هدف متعالی محسوب می گردد ، این طرحها باید شکوفا شده و عموم مردم ایران که در این بستر سازی با سختیها و ناملایمتهای فراوانی روبرو شده اند از فواید آنها بهرمند گردند . لذا رهبر معظم انقلاب با این نام گذاری در حقیقت به دولت نشان دادند که در سال87 باید با رساندن این طرحها به مرحله بهره برداری ، کام ملت را شیرین و آنها را در پیمودن ادامه راه ترغیب نمایند
    به امید آنکه سال 87 برای تمام مردم عزیز و بی نظیر ایران سالی توام با نشاط و موفقیت باشد ان شاء الله


    نظر شما راجع به این مطلب  ()


  • حدیثی درباره محدوده حجاب زن
    نویسنده: یک دوست یکشنبه 87/1/18 ساعت 9:21 صبح

    حجاب و پوشش زن به حدی اهمیت دارد که خداوند متعال در قرآن مجید آن را مطرح کرده است. خداوند متعال در سوره نور در این باره می­فرماید: "به زنان مؤمن بگو که چشمان خود فرو ­گیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینت های خود را جز آن مقدار که پیداست، آشکار­ نکنند و مقنعه های خود را تا گریبان فرو گذارند و زینت های خود را آشکار نکنند، جز برای شوهر خود یا پدر خود و یا ... و نیز چنان پای بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده­ اند دانسته شود...".[1]
    بسیاری معتقدند که صورت و دست ها از مچ به پایین (وجه و کفین) از حکم حجاب استثنا شده اند و در آیه هم قراینى بر این استثنا وجود دارد؛ از جمله:
    الف. استثنای زینت ظاهر در آیه فوق، خواه به معناى محل زینت باشد یا خود زینت، دلیل روشنى است بر این که پوشاندن صورت و کفین لازم نیست.
    ب. مفهوم دستور آیه فوق در مورد انداختن گوشه مقنعه [و روسری] به روى گریبان، که منظور، پوشانیدن تمام سر و گردن و سینه است و سخنى از پوشانیدن صورت در آن نیست، قرینه دیگرى بر این مدعا است[2]. شواهد تاریخى نیز نشان مى‏دهد که نقاب زدن بر صورت در صدر اسلام جنبه عمومى نداشته است.[3]
    ائمه طاهرین (ع) نیز در روایات زیادی، در توضیح و تفسیر این آیه شریفه، مقدار لازم حجاب و پوشش واجب را بیان کرده­اند. فضیل یسار (یکی از یاران امام صادق) می­ گوید از آن حضرت سؤال کردم: آیا ذراعین (از مچ تا آرنج دست) زن، از زینتی که خداوند فرموده است نباید آن را برای غیر شوهران­ خود آشکار کنند، محسوب می­شود؟ حضرت فرمود: "بله و آنچه از بدن از خمار (روسری یا مقنعه) پایین تر است از زینت حساب می شود...".[4]
    همچنین مسعدة بن زیاد از امام صادق (ع) نقل می کند که وقتی از حضرت در باره زینتی که زن می تواند آشکار کند سؤال شد فرمود: "صورت و دو کف دست".[5]
    البته باید به دو نکته توجه داشت:
    1. از نظر اسلام، پیدا بودن صورت زن در صورتی اشکال ندارد که بدون آرایش یا همراه با آرایش­های خیلی جزئی که در عرف­ زینت به حساب نمی آید، باشد و مفسده ای را هم به همراه نداشته باشد.[6]
    2. در مواردی که بیان می شود پوشیدن وجه و کفین لزومی ندارد، به این معنا نیست که نگاه و نظر به آن از طرف مرد اشکالی ندارد، چون ملازمه­ای بین آن دو نیست و آنچه در این جا بدان پرداختیم مسئله اوّل است.[7]

    -----------------------------------------
    [1] نور، 31، ترجمه آیتی.
    [2] توضیح: در شأن نزول این آیه گفته اند که عرب ها در آن زمان روسرى و مقنعه‏اى مى‏پوشیدند که دنباله آن را روى شانه‏ها و پشت سر مى‏انداختند، به طورى که مقنعه پشت گوش آنها قرار مى‏گرفت و تنها سر و پشت گردن را مى‏پوشاند، ولى قسمت زیر گلو و کمى از سینه که بالاى گریبان قرار داشت، نمایان بود. اسلام این وضع را اصلاح کرد و دستور داد دنباله مقنعه را از پشت گوش یا پشت سر جلو آورده و به روى گریبان و سینه بیندازند. نتیجه آن بود که تنها گردى صورت باقى مى‏ماند و بقیه بدن پوشانده مى‏شد.
    [3] تفسیر نمونه، ج 14، ص 450 ، 451.
    [4] "عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الذِّرَاعَیْنِ مِنَ الْمَرْأَةِ أَ هُمَا مِنَ‏ الزِّینَةِ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ قَالَ: نَعَمْ وَ مَا دُونَ الْخِمَارِ مِنَ الزِّینَةِ وَ مَا دُونَ السِّوَارَیْنِ، اصول کافی، ج 5 ، ص 521، باب یحل النظر الیه من المرأة.
    [5] "عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِی قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِیَادٍ قَالَ: سَمِعْتُ جَعْفَراً وَ سُئِلَ عَمَّا تُظْهِرُ الْمَرْأَةُ مِنْ زِینَتِهَا قَالَ: الْوَجْهَ وَ الْکَفَّیْن"، وسائل الشیعة، ج 20، ح 25429، ص 203، باب یحل النظر الیه من المرأة بغیر التلذذ.
    [6] نک: استفتائات امام خمینی، ج 3، ص 256، سؤال 33و34؛ توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص 929؛ نمایه: زن و آشکار کردن آرایش، سؤال 598.

    [7] برای آگاهی بیشتر، نک: مسئله حجاب، مطهری، مرتضی، ص 164- 235.


    نظر شما راجع به این مطلب  ()