سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قربانگاه خردها را بیشتر آنجا توان یافت که برق طمعها بر آن تافت . [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----345279---
بازدید امروز: ----14-----
بازدید دیروز: ----23-----
جستجو:
Image and video hosting by TinyPic
  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من

  • پارسی بلاگ

    محدثه آل طاها - شب هجران

  • لوگوی وبلاگ
    محدثه آل طاها - شب هجران

    استغفرالله الذی لا اله الا هو الحی القیوم، الرحمن الرحیم، بدیع السموات و الارض، من جمیع ظلمی و جرمی و اسرافی علی نفسی و اتوب و الیه.

    آمین یا رب العالمین

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    امام زمان (عجّل الله تعالى فرجه الشّریف) فرمود:
    بر شما واجب است و به سود شما خواهد بود که معتقد باشید بر این که ما اهل بیت رسالت، محور و اساس امور، پیشویان هدایت و خلیفه خداوند متعال در زمین هستیم.
    مطالب بایگانی شده

    لوکوی دوستان من


  • محدثه آل طاها
    نویسنده: یک دوست پنج شنبه 87/1/29 ساعت 11:25 صبح

    راویان احادیث رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه ی اطهار(علیهم السلام) ، حق بسیار بزرگی به گردن امت اسلامی دارند و اگر تلاش های طاقت فرسای آنان نبود ، تعالیم اسلام به دست ما نمی رسید . رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) اصحاب را به شنیدن حدیث و روایت کردن آن تشویق می نمودند و می‌فرمودند : " خداوند نورانی کند کسی را که از ما حدیثی بشنود و آن را ابلاغ نماید (1). همچنین امام جعفر صادق(علیه السلام) در این رابطه فرمودند : " حدیثی که در پیرامون حلال و حرام از شخص راستگو فراگیری، از همه ی دنیا و آن چه طلا و نقره در آن است ، بهتر است (2) .
    در میان اصحاب حدیث به تعدادی از بانوان با فضلیت بر می خوریم که نام خود را در زمره ی محدثان ثبت کرده اند و در رأس آن ها بانوان خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) قرار دارند .
    حضرت معصومه (سلام الله علیها) نیز یکی از بانوان با فضیلت این خاندان است ، که احادیثی را با سلسله ی اسنادش(3) از حضرت فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها) روایت کرده و به جهت شخصیت برجسته اش ، روایاتش مورد توجه محدثان شیعه و سنی قرار گرفته است که در این جا به بیان نمونه ای از آن می پردازیم .
    حافظ شمس الدین جزری (متوفای 833هـ) از علمای اهل سنت ، کتاب ارزشمندی به نام " أسنی المطالب فی مناقب سیدنا علی بن ابی طالب (علیهما السلام) " تألیف کرده است . او ضمن بیان روایاتی در رابطه با غدیر خم ، حدیثی از حضرت زهرا (سلام الله علیها) را نقل می کند که حضرت معصومه (سلام الله علیها) در سلسله ی سند آن قرار دارد . حضرت زهرا (سلام الله علیها) در این روایت می فرمایند : " آیا فرمایش رسول خدا را در روز غدیر خم فراموش کردید که فرمود : هرکه من ولی و سرپرست اویم ، پس علی سرپرست و ولی اوست و فرمود تو برای من همانند هارون هستی برای موسی ." (4) و (5)
    این حدیث را دیگر محدثان اهل سنت چون: أمرتسری و شوکانی نیز به همین تعبیر و با سلسله ی اسنادش از حضرت معصومه (سلام الله علیها) روایت کرده اند . هم چنین در منابع شیعه علمائی نظیر مرحوم میر حامد حسین و علامه امینی این حدیث را از همین طریق ذکر نموده اند .
    روی این بیان حضرت معصومه (علیها السلام) در کتب شیعه و سنی به عنوان یک بانوی محدث مطرح بوده اند و از ایشان احادیثی نقل شده است که حدیث بالا نمونه ای از آن می باشد .
    باعث افتخار و سربلندی همه ما مسلمانان است که روایات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام ) توسط چنین بزرگوارانی دست به دست و سینه به سینه نقل شده و به ما رسیده و چه نیکوست که هر کس به سهم خود در حفظ و انتقال این مطالب کوشا باشد.
    (برگرفته از کتاب "کریمه‏ ی اهل بیت" تألیف علی اکبر مهدی پور با اندکی تلخیص و اضافات)
    ..................................................
    پاورقی ها :
    1ـ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) : "نضرالله امرأ سمع منا حدیثا فبلغه "(سنن ابن ماجه ، جلد 1 ، صفحه 85 – الغدیر ، جلد 8 ، صفحه 154)
    2ـ قال الإمام جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) : " حدیث فی حلال و حرام تأخذه من صادق خیر من الدنیا و ما فیها من ذهب او فضه " ( وسائل الشیعه ، جلد 27 ، صفحه 98)
    3ـ منظور از سلسله ی اسناد ، افرادی هستند که حدیث را نقل کرده اند .
    4- قالت فاطمة الزهرا (علیها السلام) : " أنسیتم قول رسول الله یوم غدیر خم : من کنت مولاه فعلی مولاه و قوله : انت منی بمنزله هارون من موسی " ( أسنی المطالب ، صفحه 49ـ50)

    10ربیع الثانی ، سالروز وفات
    کریمه ی اهل بیت عصمت و طهارت ،
    حضرت فاطمه ی معصومه (علیها سلام)
    را به تمامی مسلمانان ، بخصوص شما دوست عزیز تسلیت می گوییم


    نظر شما راجع به این مطلب  ()